Endoproteza biodra – rodzaje, koszty, leczenie

Proteza biodra stosowana jest w przypadku zaawansowanej choroby zwyrodnieniowej. Może złagodzić ból, przywrócić funkcję ruchową i poprawić jakość życia. Poniżej dowiesz się jak jest zbudowany staw biodrowy, jakie są objawy choroby zwyrodnieniowej oraz czym jest endproteza biodrd.

Staw biodrowy – Anatomia

Staw biodrowy jest stawem kulistym, składającym się z panewki, czyli połączenia kości miednicy i głowy kości udowej. Staw biodrowy jest bardzo stabilnym stawem przez naturalne dopasowanie głowy kości udowej w panewce. Dodatkowo jest wspierane przez silne więzadła i mięśnie. Zarówno głowa kości udowej jak i panewka pokryte są gładką chrząstką, która pozwala kościom na łatwe poruszanie względem siebie. Z czasem chrząstka ta naturalnie się zużywa, tworząc bardziej chropowatą powierzchnię – wtórnie dochodzi do zmniejszenia produkcji płynu maziowego ułatwiającego ruch w stawie. Ten postępujący proces to zwyrodnienie stawów.

Choroba zwyrodnieniowa występuje w różnym wieku, a jej objawy u każdego z nas mogą być różne, z mniejszym lub większym nasileniem: sztywność stawów czy ból podczas ćwiczeń z obciążeniem lub rano (po okresie bezruchu).

Leczenie

Kiedy zmiany zwyrodnieniowe nie są zaawansowane, towarzyszący ból można z powodzeniem leczyć zachowawczo lekami przeciwzapalnymi, wiskosuplementacją, modyfikacją aktywności i fizjoterapią.

Fizjoterapia jest często zalecana w leczeniu bólu i dysfunkcji wynikających z choroby zwyrodnieniowej stawów, ponieważ uczy ćwiczeń pomagających zredukować napięcie stawów. W większości przypadków, podczas fizjoterapii wzmacniamy i rozciągamy mięśnie wokół bioder, kolan oraz kręgosłupa, czyli wykonujemy ćwiczenia kompleksowe i ogólnorozwojowe.

W przypadkach kiedy zwyrodnienie stawu jest zaawansowane, a leczenie zachowawcze nie pomaga w przywróceniu funkcji stawu, zalecana jest całkowita wymiana stawu biodrowego, czyli endoprotezoplastyka.

Endoproteza biodra

Całkowita alloplastyka stawu biodrowego to złożona procedura, która obejmuje usunięcie i wymianę zarówno głowy kości udowej, jak i panewki. Najpierw wykonuje się dostęp do stawu z dojścia, najczęściej przednio-bocznego lub tylko-bocznego (autor preferuje pierwszy z nich). Następnie uwidaczniany jest staw biodrowy celem usunięcia głowy i szyjki kości udowej. W kolejnym etapie frezuje się panewkę stawu biodrowego, aby przygotować ją do wszczepienia sztucznej panewki wraz z polietylenowym wkładem, który pełni rolę powierzchni ruchowej. Natomiast do kości udowej implantuje się trzpień, na który zakłada główkę z odpowiednim offsetem. Obecna generacja protez stawu biodrowego nie wymaga osadzenia na cemencie kostnym, ponieważ jest pokryta specjalną substancją (hydroksyapatytem), która powoduje wrastanie kości w pory protezy.

Bardzo ważną składową dobrego efektu operacji jest odpowiednie przygotowanie się przed poprzez usprawnianie oraz wzmacnianie mięśni szczególnie uda jak i pośladków oraz zrzucenie zbędnych kilogramów przy współwystępującej otyłości.

W przypadku takiego planowego zabiegu hospitalizacja zazwyczaj całościowo nie przekracza 5-7 dni. Rehabilitacja pozabiegowa w szpitalu rozpoczyna się na następny dzień po operacji i jest prowadzona przez dyplomowanego  fizjoterapeutę, który przeprowadza instruktaż bezpiecznego użytkowania protezy w pierwszych tygodniach.

Rekonwalescencja

Zalecenia pooperacyjne zawsze zawarte są w karcie informacyjnej z hospitalizacji. W większości standardowych przypadków można obciążać operowaną kończynę do granicy bólu z asekuracją kul łokciowych lub balkonika przez pierwsze 6 tygodni po zabiegu.

Rekonwalescencja nie jest łatwa, a cały proces odzyskiwania sprawności jest trudny i czasochłonny. Szacuje się, że zajmuje to co najmniej 3-6 miesięcy, aby całkowicie powrócić do poziomu aktywności sprzed urazu. W niektórych przypadkach może to potrwać nawet od 9 do 12 miesięcy. Możliwość samodzielnego prowadzenia pojazdów jest możliwa nawet po 6 tygodniach od operacji, oczywiście po odstawieniu leków przeciwbólowych (tramadol). Natomiast powrót do uprawiania sportów rekreacyjnych jak np. jazda na rowerze, tenis, golf, piesze wędrówki możliwe jest najwcześniej po 3 miesiącach od operacji.

Jeżeli doskwierają Ci bóle okolicy bioder, zapraszam na konsultację. Jeżeli masz już postawioną diagnozę, zapraszam na ewentualną kwalifikację do leczenia operacyjnego.